Även en stressrådgivare kan bli stressad

I förmiddags hade jag en krypande känsla i kroppen och massa tankar som snurrade i huvudet. Jag är bara människa och även jag upplever stress från och till – ibland är den befogad och kan hjälpa mig, ibland är den obefogad och varvar upp mig onödan. Stress hör till livet. Det avgörande är vad man väljer att göra när stressen kryper i kroppen.


Efter en stund i stresskänslan stannade jag upp och försökte definiera vad det var som låg bakom. Där visade sig finnas kom-ihåg-tankar och tankar på olika projekt och uppdrag som snurrade. Mitt första förslag på lösning var: ”Jag behöver ut och springa i skogen. För att göra mig av med känslan av rastlöshet, och för att känna den där behagliga känslan efteråt som kan bidra till lugn och fokus”.


Så tänkte jag efter lite till, ifrågasatte mig själv och kom fram till: ”Nej, det där är en quickfix Sandra. Du behöver inte löpning nu, du behöver ta i det som verkligen är roten till stresskänslan: PLANERING”.


Jag brukar göra min veckoplanering på måndagar, men den här måndagen hade jag en föreläsning och minns att jag tänkte att ”ja, men jag tar planeringen på tisdagen istället”. Vilket jag inte gjorde i tisdags...


Så jag tog 30 minuter till att skriva ned det jag hade i huvudet och justerade i kalendern så planeringen blev realistisk.


Lugn som en filbunke blev jag efter det och kunde fokusera totalt på ett uppdrag som jag håller på med just nu.


Taktiktips när stressen kommer:

1.     Uppmärksamma.

2.     Stanna upp.

3.     Känn in.

4.     Välj metod/strategi/förhållningssätt.

5.     Agera.


Löprundan då? Den ser jag fram emot ikväll. Löpning är mitt andningshål, och konditionsträning har dessutom en långsiktig positiv effekt utifrån ett stressperspektiv. Det kan nämligen bidra till ett ökat skydd mot stress när vi pratar om konditionsträning i förebyggande syfte mot stress. Det här pratar jag bland annat om när jag föreläser, men vill du fördjupa dig i det, så finns det en sjukt bra bok som heter Hjärnstark, skriven av Anders E Hansen. Där kan du läsa mer om vad fysisk aktivitet har för effekt på vår hjärna och hur det kan stärka skyddet mot stress.


Min förmiddag är ett exempel på hur du behöver lära känna dig själv för att kunna göra något åt stress som du har i vardagen. Men det räcker inte bara att lära känna sig själv. Du behöver metoder, strategier och förhållningssätt för att veta vad och hur du kan göra för att minska stresspåslag som varvar upp dig i onödan. Och framförallt behöver du själv välja att agera.