Det här med att be om hjälp och att ge hjälp

Igår var jag i Askersund tillsammans med en grym kemist som heter Therese Birath när hon föreläste om kemikalier i badrumsskåpet. Hon och hennes man driver företaget Kemikalieklok

Anledningen till att jag var med henne vid andra sidan av Vättern var att hon hade bett om hjälp i ett inlägg på Facebook.

Det här med hjälp är en av de faktorer som kan spela roll hos människor som upplever stress och som är eller har varit utmattade. Vi har ofta ett drag av att ha svårt att be om hjälp och ett drag av att hjälpa andra på bekostnad av vårt eget välmående.

Jag tycker fortfarande att det är klurigt och ibland svårt att be om hjälp och att inse när jag har möjlighet att ge hjälp och inte. För mig och för många andra, ligger de två stora utmaningarna i att:

1. inte vilja framstå som svag.
2. inte vilja göra någon annan besviken.

Kanske känner du igen dig i det?

Inse sina begränsningar - läskigt men nödvändigt

Kanske kan man säga att hjälp egentligen handlar om att inse sina egna begränsningar. Om jag i en nödsituation ropar på hjälp – så beror det på att jag förstår att det här klarar jag inte av på egen hand. Jag behöver hjälp. Det är ingen som tycker att jag är svag om jag ber om hjälp i en nödsituation.


Men att be om hjälp i vardagen kan vara svårt för många. Det är liksom inte livet som står eller faller i den stunden. Men vem är det egentligen som säger att jag är svag om jag ber om hjälp? Är det någon annan eller finns den föreställningen i mitt eget huvud? Vad händer om jag utmanar en sådan föreställning?

Och det här med att göra någon besviken om jag säger nej när någon ber mig om hjälp. Ja. Så är det. Vi gör varandra besvikna då och då. Kanske är den känslan värd att känna istället för att slå knut på sig själv och i längden vara den som står där och inte orkar längre.

Skillnad på att be om hjälp och att ta hjälp

Hör du också skillnaden i att be om hjälp och att ta hjälp? Jag tänker så här: när vi säger att vi ska ta hjälp lämnar det inte mycket utrymme hos motparten att säga nej, utan att den personen riskerar att känna skuld och skam. Ta hjälp funkar däremot alldeles utmärkt när vi säger att vi ska ta hjälp med städning, ta hjälp med skottning, ta hjälp med mathandling – då handlar det om tjänster som vi kan köpa. I det sammanhanget är att ta hjälp riktigt bra att göra.


När vi säger att vi ska be om hjälp lämnar vi faktiskt utrymme till motparten att säga nej och utrymme att ge hjälp utan att det sker på bekostnad av någon. Stressreducering åt båda håll alltså.

Ge hjälp när du kan och aldrig på bekostnad av dig själv

När vi ger hjälp när vi verkligen har möjlighet, så ger det en skön känsla tillbaka. Vi är sociala varelser och vi mår bra av att vara i sociala sammanhang som är goda och bra för oss. Goda sociala sammanhang i sig kan verka stressreducerande för många. Att känna sig uppskattad och behövd ger en fin känsla inne i kroppen. Så, ge hjälp när du har möjlighet och aldrig på bekostnad av dig själv och ditt eget välmående.


Det finns alltid undantag

Livet är alldeles för komplicerat för att ovanstående skulle kunna gälla alltid. Självklart finns det undantag när vi helt enkelt behöver ge hjälp även om vi egentligen inte har energi till det. Gör vi det då, behöver vi vara medvetna om att vi gör det och se till att vi inte fastnar i det.


Therese insåg sina egna begränsningar när hon bad om hjälp med resan till och från Askersund. På så sätt kunde hon få lite avlastning och använda energin till sin föreläsning. Modigt och klokt!


Igår gav jag hjälp för jag hade möjlighet. Och gissa om jag fick mycket tillbaka: jag fick en helt ny syn på produkterna jag har mitt badrumsskåp och lärde mig en massa om kemikalier i vår vardag, jag fick utmana min egen höjdrädsla genom att köra över två broar och kanske det mest fantastiska av allt: Jag fick en energiinjektion som heter duga av entreprenören Therese Birath.

Öva på att be om hjälp under morgondagen

Om du vill och har behov av det, så kan du prova att göra den här övningen.

Under morgondagen, var uppmärksam på när det dyker upp en situation där du skulle behöva be om hjälp. Stort som smått. Ta steget och be om hjälp av någon i närheten.


Om personen hjälper dig, känn efter hur det känns hos dig att ha bett om hjälp och hur det känns att bli hjälpt.


Om personen svarar nej, visa respekt och gläds åt att personen var modig och insåg sina egna gränser. 


/Sandra
Stressrådgivare med KBT-inriktning och Avspänningspedagog