Inplanerad återhämtning. Deluxe.

När jag började jobba efter semestern planerade jag in några dagar under hösten helt ägnade åt återhämtning på ett eller annat sätt. Den andra av de dagarna var igår. Och då blev det återhämtning av deluxe-varianten: En hel spa-dag. 

Jag har lyxen att bo 15 minuters bilväg från en av Sveriges bästa spa-anläggningar: Hooks spa. Efter en dag där känner jag mig lika utvilad som efter några veckors semester. Rekommenderar verkligen det - och det finfina är att de har prisvärda paket och åker du måndag-torsdag (om du har möjlighet) är det ännu lägre pris. Nu låter det som att jag är en frekvent spa-besökare - men så är tyvärr inte fallet:). 

I vardagen klarar jag mig med regelbunden återhämtning av den enklare varianten. Ett spa-besök är verkligen återhämtning deluxe och det tycker jag definitivt att man ska belöna sig själv med när man har möjlighet.

Så, vad är då poängen med inplanerad återhämtning?
Låt mig först beskriva kort vad återhämtning är och varför det behövs. Som du säkert vet är återhämtning motsatsen till stress och aktivitet. Uppvarvning vs nedvarvning. De är två naturliga processer i kroppen som får oss att fungera och leva. Poängen är att de ska vara i balans och regelbundet avlösa varandra.

När vi blir uppvarvade av exempelvis stress, påverkas det autonoma nervsystemet (det kommer ett blogginlägg så småningom om det autonoma nervsystemet och hur det påverkar våra organ). Det autonoma nervsystemet är uppdelat i två grenar: sympatikus och parasympatikus. Kanske har du hört att kroppen har en gas och en broms? Den sympatiska delen är gasen och den parasympatiska delen är bromsen.

När vi blir uppvarvade är det den sympatiska delen, gasen, som ökar i aktivitet och den parasympatiska delen, bromsen, går ned i aktivitet. För att vi ska hålla och må bra i längden, behöver dessa två avlösa varandra regelbundet.

Du har säkert hört att om du tränar behöver du vilodagar. Utan vilodagar sliter du på kroppens muskler och resultaten kommer till slut att försämras. Det är exakt samma sak när du varvar upp eller stressar över något annat som inte är träning: du behöver återhämtning. Återhämtning för att inte slita ut hjärnan, organen och kroppen. 

Idag har de flesta av oss, medvetet eller omedvetet, tappat bort de naturliga stunderna i vardagen där återhämtningen kan gå in och bromsen kan öka i aktivitet. De naturliga pauserna har ofta ersatts av att vi gör annat som känns roligare och mer belönande för stunden: plocka upp telefonen och svara på mejl, kolla facebook, ta en selfie och lägga ut på instagram eller snapchat, smsa partnern och stämma av barnhämtningen eller något annat praktiskt som ska hanteras. Och det är inget konstigt i det - vi har fått fantastiska möjligheter med tekniken som gör att vi kan vara effektiva till max - 24 timmar om dygnet om vi så vill. Men mår du verkligen bra av det i längden?

Om de naturliga stunderna för återhämtning suddats bort, behöver du känna efter hur du har det i ditt liv. När ger du dig själv återhämtning och kan du återta de naturliga pauserna? 

Det finns många olika sorter av återhämtning, men alla har en sak gemensam: det är en nyckel till att varva ned och låta dina två delar i det autonoma nervsystemet vara i balans. Återhämtning är, precis som stressorer, individuell. Du vet eller behöver söka rätt på vilken typ av återhämtning som funkar för dig. 

Eftersom det kan finnas så mycket annat som pockar på vår uppmärksamhet och som vill in i din kalender och ditt liv - rekommenderar jag dig starkt att planera in återhämtning. Just get it done. Utifrån dina förutsättningar, skapa en rutin för återhämtning i vardagen, planera in luft i kalendern och gör sådant som får dig att varva ned och aktivera din broms.

Behöver du hjälp på vägen och vill veta mer om återhämtning, boka stressrådgivning i samtal och/eller kolla in mina återhämtningsklasser som kommer lanseras under hösten. Mer info om återhämtningsklasserna är på G. Men först ska jag ta en paus ;)

/Sandra
Stressrådgivare med KBT-inriktning och Avspänningspedagog

PS. Det här är mitt första blogginlägg i det här verktyget. Eftersom jag inte fattar hur jag bäddar in bilderna i texten får de ligga samlade längst ned för nu. :)

hooks_spa_sandrajpg
Hit men inte längre fick telefonen följa med. Just me, myself and I fick hänga med in i spaanläggningen.


teochrrelsepaus_terhmtningivardagen_sandrajpg
Återhämtning i vardagen: Några minuters rörelse, eftersom jag har ett ganska stillasittande jobb, för att få igång blodcirkulationen. En varm kopp te på det hjälper till att öka produktionen av kroppen eget lugn-och-ro-hormon: oxytocinet.


avslappning_terhmtningivardagen_sandrajpg
Pre avslappningsövning som jag mår bra av att göra några gånger i veckan. Det är bland det bästa jag vet. För mig lugnar och saktar det ned både tankar och puls.