Pausa.

Med paus menar jag att göra ett kort avbrott, lyfta blicken, skifta fokus och för en kort stund vila från det jag gör just nu. Det kan vara att titta ut genom fönstret, gå och hämta en kopp kaffe eller te, göra några övningar för att få igång blodcirkulationen, andas eller bara vara en kort stund. Oavsett om jag är på jobbet, hemma eller ska iväg från en aktivitet till en annan – så behöver vi korta pauser regelbundet under dagen.

Och det vet de flesta av oss. Ändå är det så att vi ofta kör på i ett, utan att pausa, och det finns tendens till att pauser ses som något onödigt och något som bara tar tid från annat. Ser vi bara till själva tiden och om vi är låsta i ett tunnelseende som kan vara orsakat av stress, ja då är jag helt med på det tankesättet. Jag har själv tänkt så innan – ”vaddå pausa, jag har så mycket att göra – så hur ska jag få plats med att pausa också?”

Men grejen är den, att vi som människor har vissa fysiologiska behov som vi behöver möta. Och ett av dem, är just att vi faktiskt behöver pausa.

Det finns flera anledningar till det, och en av dem är att du behöver varva uppvarvning och nedvarvning. Varva stresspåslag och återhämtning. Då ökar du möjligheten att behålla den viktiga balansen och du kan använda uppvarvningen på ett sätt som hjälper dig – genom att hålla dig motiverad, fokuserad och för att prestera. Stressen blir då kortvarig och ändamålsenlig.

Pauser är tyvärr inte den enda nyckeln och lösningen på att minska, eller förebygga, skadlig stress. Det är ingen quickfix. MEN. Det är något du faktiskt rent fysiologiskt behöver, och som vi ofta glömmer bort idag.

Många av våra naturliga pauser har en tendens att suddas ut, bland annat för att vi har möjlighet att sysselsätta oss hela tiden och dygnet runt idag. För att få till pauser, behöver vi oftast själva ta initiativet till dem och ha lite självdisciplin för att ta dem.


Vi behöver komma bort från det kortsiktiga perspektivet om att det känns bättre att bara göra det vi ska göra och köra på, och istället se det utifrån ett långsiktigt perspektiv där du vet att det är bättre för dig att pausa regelbundet om du vill hålla i längden.

Så, jag rekommenderar dig starkt att börja pausa om du inte redan gör det idag. 3-5 min i timmen. Och en längre paus på förmiddagen och en på eftermiddagen. Både när du är på jobbet, i skolan och på fritiden.


Prova under den här veckan och se vad det ger dig - och få gärna med dig kollegor, vänner och familjemedlemmar i pausandet också. Det brukar bli lättare när man är fler:)

Ta hand om dig,

/Sandra
Stressrådgivare och avspänningspedagog