Prata om det

Igår var det internationella världsdagen för mental hälsa. Det vill jag uppmärksamma genom att skicka en stor dos värme till alla ni som just nu är i en utmattning, är på gränsen dit eller är på väg upp från en, samt uppmuntra till att prata om din mentala hälsa.


För din mentala hälsa är precis lika viktig, om inte viktigare, som din fysiska hälsa. Och framförallt så hänger de ihop. Vi har dock tenderat att prata mest om den fysiska hälsan och vad vi kan göra om den fysiska hälsan blir ohälsa i form av hjärtproblem, övervikt, diabetes, smärta etc.


När din mentala hälsa blivit till ohälsa kan den visa sig som t. ex. ångest, depression, panikattacker, ledsamhet, nedstämdhet. En del behöver behandling och vård och särskild expertishjälp för att klara sig. Den ser olika ut och den ska tas på allvar.


Även stress kan leda till mental ohälsa. Sjukskrivningar på grund av stressrelaterad ohälsa ökar sedan en tid tillbaka. På det har vi dessutom ett mörkertal med människor som inte sjukskriver sig av rädsla att förlora jobbet eller karriären.


När jag blev utmattad vågade jag varken berätta om det eller sjukskriva mig. Jag hade ett vikariat och trodde att livet skulle vara förstört om jag blev sjukskriven vid 28 års ålder. Jag tog istället ut semester, hade inget liv utanför jobbet på några år och gick ned i tjänstgöringstid. Jag varken bloggade eller instagrammade eller facebookade om det. Jag skulle aldrig ha vågat det. Jag skämdes och anklagade mig själv för att vara svag. 

Jag googlade mycket och försökte ta till mig information och metoder. Jag gjorde det jag kunde på egen hand.

Det var dock när jag väl började prata med andra som upplevt samma sak och när jag sökte mig till den professionella hjälp jag kunde få tag i som något lossnade. Då fick jag förslag på hur och vad jag kunde göra för att ta mig framåt och bygga upp mig själv igen. Då fick jag också lätta på trycket inuti mig själv och berätta om vad som hänt och hur jag mådde. Jag upplevde en lättnad och kunde börja röra mig framåt på ett mer lättrörligt sätt och på ett sätt där jag inte kände mig lika ensam.

Idag är jag så glad över att människor pratar och berättar om sin utmattning och sin mentala ohälsa som är orsakad av långvarig stress. Såväl kända som okända människor berättar om hur deras liv av olika anledningar har lett till för långa perioder av stress. Jag tror att det kan bidra till att ta bort, eller åtminstone börja sudda bort, tabut kring att prata om hur vi faktiskt mår. Jag hoppas också att det kan fungera som igenkännande, men även avskräckande, exempel på vad som kan hända när det går så långt att vi kraschar/faller/går in i väggen – eller vilket uttryck vi väljer att använda.

Det finns människor som @mrsexcalibur, @calmandealifestyle, @gustafsson.tobias och @matildajag som instagrammar och bloggar om sin resa och mentala hälsa. Kolla gärna in deras konton.

Till dig som faktiskt sitter där just nu, eller ligger på golvet eller nyss har kommit ut ur en gråtattack vill jag uppmuntra att prata om hur du har det och om vad du behöver för att du ska må bra. Sök hjälp på det sätt som passar för dig.


Om du vill ta emot, så skickar jag även fyra saker som har hjälpt mig på vägen upp ur olika typer av kriser där den mentala hälsan har blivit ohälsa:

  • Ta det i din takt.
  • Ha tålamod.
  • Lyssna till dig själv.
  • Lita på dig själv.
/Sandra
Stressrådgivare med KBT-inriktning och Avspänningspedagog