Säg nej.

En nej-sägare ses ofta som något jobbigt. En sådan där obekväm människa. En sån vill du väl inte vara? Jag säger tvärtom: älska nej-sägare.


Det är skillnad på att säga nej och säga nej. Jag tänker att det finns två kategorier av nej-sägare:

  • nej-sägare som bara är anti-typ-allt och inte vill ha varken förändring eller utveckling.
  • nej-sägare som säger nej av respekt till sig själva, av respekt till andra och som säger nej för att kunna leverera kvalitet och hållbara lösningar.


Det finns en stor skillnad mellan de här två kategorierna, men vi klumpar ofta ihop dem. I det här blogginlägget kommer jag fokusera på nej-sägare av andra kategorin: de som säger nej av respekt till sig själva och andra.

Lyssna för att höra skillnaden

Jag tror, att om vi bara skulle fokusera på att lyssna när någon säger nej – så kan vi enkelt höra skillnaden mellan dessa två kategorier. Tyvärr, gör vi ofta misstaget att vi glömmer lyssna. Lyssna på riktigt, inte bara höra. Lyssnar du ordentligt – med fler sinnen än hörseln, så hör du tydligt att en nej-sägare av andra kategorin har en helt annan ton och tyngd i sitt nej än en nej-sägare av första kategorin.

Därför ska du älska en nej-sägare

En nej-sägare av andra kategorin:

  • stärker ett gott arbetsklimat i längden,
  • bidrar till att arbetsbelastning blir rimlig,
  • möjliggör att chefer får en chans att se vad det faktiskt finns resurser till,
  • möjliggör att vi tillsammans och enskilt lär oss att prioritera.
  • stärker goda förhållanden på hemmaplan,
  • möjliggör att relationer får en chans att bli starkare istället för att gnagas isär när arbetsbördan blir ojämn,
  • bidrar till ett respektfullt klimat,
  • hjälper oss att se våra ansvarsområden och att se vad vi faktiskt kan göra och inte göra och var vi behöver förstärka för att kunna göra mer om det är det vi vill och behöver.

Vi är alldeles för många som säger ja alldeles för ofta utan att reflektera över det. Vi är så vana vid att man ska säga ja, vara öppen och positiv. Som om det är ett tecken på att man är behövd och efterfrågad. För det vill vi ju alla vara! Positiva och efterfrågade. Det ger status och får oss att må bra. Kortsiktigt. Långsiktigt kommer vi att gräva vår egen grav om vi bara trallar på i ja-sägar-träsket.

Sitter vi alla och säger ja när orimliga tidplaner processas, när orimliga arbetsmängder ska fördelas och när orimliga besparingar ska göras – då hamnar vi till slut i en situation där vi inte hinner med det vi sagt att vi ska göra och där det inte finns pengar att anställa den mängd och kompetens som ett uppdrag vi sagt att vi ska utföra kräver. Vi biter oss själva i svansen, försöker jobba lite mer och anstränga oss lite till för att få det här orimliga pusslet att gå ihop. Såväl i arbetet som privat.

Vi är med och skapar den verklighet vi lever i

Det är faktiskt så, att vi är med och skapar den verklighet vi lever i. Säger jag ja till allt kommer jag att få en verklighet som är svår att hantera till slut. Och säger jag ja till allt så finns det risk för att människor runt omkring mig hakar på i samma ja-sägar-kultur - för vem vill vara den obekväma? Den jobbiga typen som avviker från mängden.

Det kan vara svårt att säga nej

Att säga ja kräver sällan några argument. Att säga nej däremot – då förväntar vi oss genast förklaringar och motiveringar till varför det där nejet uttrycktes.


För att kunna säga nej kan du därför behöva lite mer kött på benen än vad du behöver för att kunna säga ja. Vad menar jag med kött på benen? Jag menar att jag som individ behöver ha koll på vad som är mitt ansvarsområde, var börjar och slutar mitt ansvar och var tar någon annans ansvar vid. Jag behöver ha en hyfsat god självkänsla för att våga säga nej, våga gå mot strömmen och stå kvar trygg i mig själv.

Du säger inte nej till personen i sig

Jag tror att vi många gånger har svårt att se skillnaden mellan att jag säger nej till en objektiv arbetsuppgift eller syssla hemma och att jag säger nej till en person. När någon ber mig göra något är det lätt att se personen som ber mig och att mitt svar då känns personligt. Det kan kännas som om jag säger nej till personen, istället för att jag säger nej till en uppgift.

Vad behöver vi för att kunna säga nej?

Vi behöver träna oss i att inte se allt i relationer och personer. Träna oss i att se att det är en uppgift jag säger nej till.


Vi kan också behöva träna oss i att stärka vår egen självkänsla. Är jag trygg i mig själv har jag lättare för att se var mitt ansvar börjar och slutar och kan mycket enklare se vad som ligger utanför mitt och kan då säga nej.

Vems är ansvaret då?

Det är dock inte alltid det finns ett uttalat ansvar. Och då är det där vi behöver börja innan vi säger ja eller nej. Att prata om vem eller vilka som har ansvaret. Ska det ligga på mitt bord eller ditt. Kan det variera? Kan det vara mitt ansvar nu och ditt ansvar nästa gång? Kan vi vara flera?  Kan det vara så att det inte ryms hos någon av oss att ta ansvar för detta? Behöver vi då prioritera bort något annat och göra detta istället? Eller är det så att vi faktiskt behöver rekrytera eller förstärka eller kanske ta hjälp genom att köpa tjänsten?

Träna på att hoppa av autopiloten

Vi behöver träna oss i att våga hoppa av autopiloten. Sluta säga ja av ren vana. För de allra, allra flesta, vill bidra och göra ett bra jobb eller vara en bra förälder eller vara en bra partner eller vara en bra dotter eller son eller vän. Men att vara bra på något innebär inte att man säger ja hela tiden och gör allt som efterfrågas. Det håller vi inte för i längden.

Ska du hålla på kort sikt eller på lång sikt?

Kortsiktigt känns det mycket bättre att bara säga ja och göra det. Men långsiktigt kan det hända att du står där och undra vart tiden tar vägen, att du önskade att du hade några fler timmar varje dygn, att du känner dig otillräcklig och att du kanske till och med upplever att du inte duger.



Lyssna nästa gång någon säger nej

Så, har du en nej-sägare på jobbet, i vänskapskretsen eller i familjen – lyssna nästa gång hur den säger nej. Märker du att den säger nej av respekt till sig själv så kan du lära dig av den personen och inspireras av den.


Behöver du öva på att säga nej?

Om du behöver och vill träna dig i att säga nej, så kan du läsa tipsen nedanför på olika saker att tänka på när du tränar. Du kan träna med dig själv i spegeln, och du kan prova med att öva på en annan person: en vän, kollega eller familjemedlem. Ett rollspel. Be den personen att be dig om något. Ditt enda uppdrag är att säga nej.


Känn sedan in hur det känns att säga nej. Det här kan låta supertrivialt och jättelöjligt. För vi är så vana vid att bara säga ja hela tiden. Det här handlar om att justera ett beteende vi har vant oss vid och vi behöver träna upp oss i att stärka ett beteende som vi mår bra av långsiktigt. Att säga nej när vi behöver det.


Du kan självklart inte säga nej till saker du faktiskt har i uppdrag att göra. Om ni har en arbetsfördelning hemma, där det är din tur att diska – då kanske det bara är att diska. Men om det faktiskt inte är din tur att diska, varför ska du då överta någon annans ansvar? Och vad ger den andra personen mer rätt att lägga över uppgiften på dig?


Och ibland kan det vara så att du faktiskt har en halvtimma över till att göra det där lilla ärendet/uppgiften som någon ber dig om. Då är det helt ok att göra det. Jag rekommenderar dig dock att vara tydlig i ditt svar:


”Ja det kan jag göra den här gången, för jag har en lucka i eftermiddag. Men det här ingår inte i mina arbetsuppgifter så till nästa gång får du hitta en hållbar lösning”. Kommer personen och ber dig ytterligare en gång, då rekommenderar jag dig att säga nej. Annars sviker du dig själv och du lämnar också över en falsk förväntan hos den som ber dig. Och du riskerar att bli den som man alltid kan fråga om småsaker – och många småsaker blir stora klumpar. Du fattar poängen.

Fler tips på hur du kan öva din förmåga att säga nej hittar du nedanför.

Och kom ihåg: Att säga nej är en rättighet. Du har faktiskt rätt att säga nej.


Tips för att säga nej

Känn efter.

Ge dig själv tid när du blir tillfrågad om något. Använd 2-5 sekunder till att känna efter: Vad vill du, vad har du möjlighet till, vad är viktigt för dig nu.


Låt mig tänka på saken.

Om du har svårt för att säga nej direkt, eller om du faktiskt vill tänka över det, svara Låt mig tänka på saken. Då ger du dig själv lite betänketid och kan förbereda dig mentalt, du bryter dessutom mönstret med att alltid svara ja.

Var still.

Andas lugnt. Stå eller sitt stadigt. Om du säger nej, samtidigt som du ler lite ursäktande, pillar med händerna, rör dig med benen eller pillar dig i håret – då försvinner kraften i ditt nej och du öppnar upp för förhandling.

Håll ögonkontakt med den du pratar med.

Du menar det du säger. Det förstärks när du ser personen i ögonen när du svarar nej.

Sluta ha dåligt samvete.

Det är inte egoistiskt att följa sina egna behov. Det är inte egoistiskt att ta sin del av ansvaret och inte mer.


Håll dig borta från undanflykter.

Håll dig till saken och svara bara nej. Ett direkt och ärligt nej. Du svarar nej för att du vill det. Du behöver inte skylla på något annat. Håller du dig till saken utan undanflykter inger du dessutom respekt. Lindar du in ditt nej i undanflykter, då lägger du samtidigt ansvaret ifrån dig.


Tala tydligt.

Säg vad du tycker högt, tydligt, vänligt och bestämt. Om du mumlar så sänker du ditt eget budskap och öppnar upp för övertalning.

Stå vid ditt ord.

Om du har sagt ett argument eller flera och den andra personen försöker övertala dig, upprepa då dina argument igen på ett lugnt och sakligt sätt.


Säg nej och lämna.

När du sagt nej, byt samtalsämne eller lämna rummet – på ett trevligt sätt J Står du kvar i tystnaden finns stor risk att du börjar tvivla och kan innebära att du ger efter och säger ja efter en stund.

Ha tålamod.

Du är förmodligen intränad i och en expert på att säga ja om du läser det här. Att säga nej innebär en beteendeförändring och all typ av förändring tar tid. Om du övar dig regelbundet i att säga nej när du behöver det så kommer det bli lättare och lättare.

 

Lycka till och var rädd om dig <3

/Sandra Furulund
Stressrådgivare med kbt-inriktning
Avspänningspedagog med kbt-inriktning


Tipsen kommer från olika håll från utbildningsmaterial hos Sverigehälsan. Jag tar inte credden för tipsen i slutet, men tyvärr har jag inte huvudkällan till dem.