Vad behöver du på din semester?

Nu är semestern här eller snart här för många. Det är ett skönt avbrott från vardagen och du får möjlighet att bara vara. Fast riktigt så är oftast inte sanningen – semestern innebär många gånger projekt som ska fixas hemma, dagliga rutiner och sysslor, samtidigt som man vill göra alla de där aktiviteterna och resorna som man längtat efter och sett fram emot.


För att minska risken att semestern blir något som rullar på i hög fart och säger poff och för att öka möjligheten till återhämtning – så kommer här sju råd som du kan ha med dig om du vill på din semester:

  1. Koppla ned och logga ut. Sociala medier och surf på nätet är fantastiskt – jag älskar det! Samtidigt går tiden sjukt fort när du fastnar i flöden och risken för att du jämför dig med andras semestrar och tycker att din egen semester inte är lika fantastisk ökar – vilket kan trigga stressreaktioner (här finns ett tidigare inlägg om detta).

    Våga koppla ned och logga ut under en kort eller lång period – känn efter vad som funkar för dig. Då kan du samtidigt vara där du är, vara med dig själv och de du har nära dig i din fysiska tillvaro.

  2. Har du saker du inte hann med att slutföra eller saker du är frustrerad över på jobbet – släpp det. Du kan ändå inte påverka det när du är ledig. Det finns en tid efter semestern – du kan ta det då.

    Skriv av dig om du behöver och älta under max en timma – säg sedan till dig själv att det är som det är, jag kanske inte gillar det, men jag tänker parkera det och släppa det – nu har jag semester. Tankar på jobbet innebär annars att du dels minskar kvaliteten i din återhämtning som du behöver på semestern, och dels att du jobbar gratis med dina tankar – utan att det egentligen ger dig något.

  3. Vad behöver och vill jag? Ställ dig den frågan och skriv ned svaren på ett papper: kanske behöver du ligga och läsa på stranden, ha oplanerade dagar så du kan göra vad du känner för när du vaknar, bara sitta och titta på molnen utan att göra någonting, njuta av kvällspromenader i naturen, leka med barnen i trädgården, lyssna på bra poddar, se på en bra serie eller film, röra på dig för att du gillar det, dricka morgonkaffet på trappan och lyssna på fågelkvitter, njuta av nygrillad mat, ha en picknick för dig själv eller med någon du tycker om, äta glass i solen, spela golf med vänner – eller någonting helt annat.

    Det du skriver ned – försök plocka in det på dina lediga dagar. Späcka inte – men lägg in sådant som du behöver och vill göra, så du inte hamnar i en semester där du bara gör saker som andra vill att du ska göra.

  4. Lufta upp. Om du redan nu har en kalender som är fullbokad över semestern – lufta upp den. Fråga dig själv om det finns saker i kalendern som kanske egentligen är sådant som du och din familj/partner – om du har det – har bokat in för att någon annan tycker att ni borde eller måste göra det. Om du hittar sådant, stryk det – och lägg den tiden på sådant som du/ni vill och behöver.

  5. Sakta ned tempot i det du gör och försök vara närvarande i det som är nu. Uppmärksamma dofter, smaker, sådant du ser omkring dig, känslor du har i dig – försök vara i upplevelsen som är här och nu.

  6. Sov. Om du har möjlighet, sov utan alarm – och vakna när du vaknar. Då ger du din kropp den sömn som den faktiskt behöver. Ta en siesta om du känner för det. Slumra till i hängmattan eller solstolen.

  7. Har du projekt eller annat som du behöver göra – gör en realistisk plan för det och tydliggör för dig själv varför du gör det, så minskar du risken för att det blir ett borde eller måste. Ta pauser regelbundet, så du inte kör på i ett.

Jag önskar dig en skön sommar och semester, 
/Sandra, stressrådgivare och avspänningspedagog